Letos na jaře bylo schváleno obecné nařízení GDPR, které upravuje ochranu osobních údajů. Počítat musíme s tím, že sebou nese řadu povinností a dotkne se všech osob, institucí a firem, které nějakým způsobem zpracovávají a uchovávají osobní data. Toto nařízení se bude týkat všech oblastí trhu a to nejen firem evropských, ale i mimo, které však na evropském trhu nějakým způsobem figurují a získávají data Evropanů.
Co je GDPR?
Zkratka GDPR je vytvořena z anglického znění General Data Protection Regulation, což v překladu znamená Obecné nařízení pro ochranu osobních údajů. Jedná se o ucelený soubor pravidel, který se zabývá ochranou osobních údajů na světě. Týká se všech fyzických a právnických osob, které shromažďují data obyvatel Evropy. Z čehož vyplývá, že se týká nejen společností v Evropské unii, ale i mimo ni. Jednodušeji řečeno se to týká všech světových firem, které působí na evropském trhu a přijdou do kontaktu s osobními údaji Evropanů.
Květen 2018
V platnost GDPR vzejde 25. května 2018, což znamená, že máme na přípravu 177 dnů. Dojde tak k nahrazení současné směrnice, která byla platná od roku 1995 a tedy velmi zastaralá. Nesplňovala požadavky současné moderní doby. Výhodou Obecného nařízení je jednotná platnost, která bude ve veškerých státech Evropské unie. Díky tomu nebude docházek k přizpůsobování v zájmu lobbistů a zákonodárců. Zároveň však musíme počítat se sankcemi, které nastanou při nedodržování.
Nový rozměr ochrany osobních údajů
Nové nařízení přinese do této v poslední době velmi diskutované oblasti zcela nový rozměr a zajistí posílení společenského významu. Zároveň by se mělo zabránit k hromadným únikům osobních dat, ke kterým již několikrát došlo.