Určitě jste před několika roky narazili na poměrně velké diskuze o tom, jak moc je škodlivé pěstění řepky olejné a jestli náhodou nemůže uškodit našemu prostředí. Zároveň lidé vehementně řešili, proč je to vůbec potřeba a zdali je adblue opravdu tak důležitou technologií jako se o ní mluví, nebo se jedná jen o další rozmar EU. Dnes si řekneme, jak to s tím doopravdy je.
Adblue je povinnou součástí dieselových motorů
Kdokoliv někdy pracoval v rámci spedic nebo jakékoliv automobilové dopravy s dieselovým pohonem, tak musí velice dobře i znát přesnou vyhlášku, která doslova zakazuje vypravit na cestu vůz, který by neměl biologickou součást směsi v motoru. Jedná se zde právě o specifické adblue, které zde odvádí spoustu práce.
Skladování je velice jednoduché, používají se nádrže na adblue, ve kterých zůstává tento druh paliva v naprostém bezpečí i dlouhou dobu a nekazí se tak rychle, jako by byl umístěný v neprofesionální nádobě. V motoru tento prvek funguje tak, že na sebe váže ohromnou spoustu zplodin, které jsou vedlejšími produkty spalování naftových motorů, a ještě v motoru je čistí natolik, aby z výfuku vycházel o mnohem jednodušší a čistší výfukový plyn. Jedná se o jednu z nejlogičtějších a nejúspěšnějších operací ekologických hnutí, které kdy byly dotáhnuty do úspěšného konce.
Řepka olejka ničí Česko a jeho půdu. Ano, nebo ne?
Je pravda, že spousta lidí byla podstatně rozladěná v moment, kdy se po celé republice začaly ukazovat ohromná žlutá pole. Řepka možná vypadá krásně, ale s tím se rozmnožilo hodně povídek o tom, že likviduje na trvalo půdu. Je to pravda? Ano a zároveň i ne. Je pravda, že řepka půdu do určité míry opravdu ovlivňuje a během růstu mění její složení pro své potřeby. Nejedná se ale o jakékoliv nezlomné procesy. Hluboké zorání pole například tyto dopady do velké části likviduje a sebemenší stopy po pěstování řepky v zemi mizí nejpozději pět let po sklizení. O žádné věčné ničení půdy se zde tedy nejedná.